Acizii grasi Omega-3 si anumiti acizi grasi Omega-6 Intaresc sanatatea Sistemului Cardiovascular
de Ed Edelson
HealthDay Reporter
luni, iulie 7, 2008; 12:00 AM
LUNI , Iulie 7 (HealthDay News) – Un consum mare de acizi grasi omega-3 din ulei de peste si ulei vegetal ajuta la prevenirea infarctului cardiac, in vreme ce acizii grasi omega-6 din legume si nuci ajuta la mentinerea scazuta a presiunii sangelui, sunt rezultatele studiilor efectuate de 2 echipe internationale de cercetare stiintifica.
Un studiu recent efectuat in Costa Rica , a descoperit ca un consum inalt de acizi grasi Omega-3 reduce cu 59% riscul de infarct cardiac, conform raportului publicat pe 08 Iulie in editia online a brosurii Circulation.
In acest studiu “ am comparat acei subiecti care au suferit accidente cardiac cu acei care nu au suferit aceste afectiuni “ a spus autoarea studiului dr. Hannia Campos, specialista in nutritie la Facultatea de Sanatate Publica de la Harvard. Participantii la acest studiu au completat chestionare privind modul de alimentatie si, de asemenea, le-au fost analizate mostre de grasime corporala pentru a determina nivelul acidului alpha-linolenic, un important tip de acid gras Omega-3.
Mai multe alte studii au aratat ca un consum masiv de acizi grasi omega-3 este asociat cu un risc scazut al deceselor datorate bolilor cardiovasculare. Acesta este primul studiu care analizeaza asocierea cu riscul de atac cardiac, dupa cum sustine dr. Campos. "Am descoperit ca relatia nu este crescatoare complet liniara " a spus ea. "S-a plafonat dupa un nivel cert de consum, ulterior caruia cresterea consumului nu inseamna neaparat o protectie ridicata."
Nivelul de protectie s-a dovedit a fi surprinzator de scazut , ex. continutul a 2 linguri de ulei de soia, ulei de canola, jumatate de lingura de ulei de in, sau 6 pana la 10 nuci zilnic.
Efectul protectiv a putut fi detectat pentru ca locuitorii din studiul Costa Rica au un nivel scazut de consum de omega-3 in dieta lor, a spus Dr. Campos. “ Consumul lor total de peste este foarte scazut, mult mai scazut decat in Statele Unite, si pestele consumat de ei este tropical, care nu este atat de gras ca si speciile de pesti de apa rece, a spus ea.
Studiul referitor la tensiunea arteriala crescuta, a raportat in editia online din 8 Iulie a publicatiei Hypertension, a observat 4680 de femei si barbati cu varsta intre 40 si 59 din China, Japonia, SUA si UK. S-a descoperit o relatie semnificativa intre consumul de acid linoleic, un acid gras omega-6 prezent in legume si tensiunea arteriala scazuta.
Acest raport este ultimul dintr-o serie de studii care descriu factorii care contribuie la cresterea tensiunii arteriale, a spus Dr. Jeremiah Stamler, profesor emerit de medicina preventiei la Northwestern Feinberg School of Medicine.
"Pentru dieta si colesterol seric, majoritatea raspunsurilor au venit in anii 60," a spus Stamler. "Datele privind dieta si presiunea arteriala au iesit la iveala mult mai greu."
Rapoartele anterioare au aratat ca un consum mare de calciu, magneziu si fosfor sunt asociate cu o tensiune arteriala scazuta, condorm Dr. Stamler. Fierul din vegetale - dar nu din carne – este de asemenea asociat cu tensiunea arteriala scazuta, a spus el. "O gama larga de macro si micronutrienti influenteaza tensiunea arteriala intr-o varietate de feluri ," spune Stamler.
Ultimele studii confirma ca marirea consumului de acid linoleic cu 9 grame / zi reduce tensiunea arteriala sistolica (la un nivel maxim de 120/80) respectiv cu aproape 1,4 puncte si presiunea diastolica cu 1 punct. Reducerea minima poate avea un efect masiv intr-o populatie mare, sustin cercetatorii , cresterea ei la 2 puncte poate avea ca efect reducerea cu 4% a bolilor coronariene.
"Mesajul acestui studiu este sa mancam mai multe legume si fructe, pastai, mai putina carne rosie si mai putine grasimi," a spus Stamler. "Grasimile trebuie sa fie cu prioritate din cele nesaturate iar uleiurile vegetale trebuie folosite cu moderatie."
SURSA: Hannia Campos, Ph.D., senior lecturer, nutrition, Harvard School of Public Health, Boston; Jeremiah Stamler, M.D., professor emeritus, preventive medicine, Northwestern University, Chicago; July 8, 2008,Circulation, online; July 8, 2008,Hypertension, online





